Saturday, December 17, 2011

Urmas Pedanik (PG 1968) Hobusepea galeriis













Kolmapäeval, 14.12.2011 kell 18.00 avab URMAS PEDANIK (1949) Hobusepea galeriis isiknäituse „Ruumid“.
Urmas Pedanik on hariduse omandanud aastatel 1974-1980 Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis tööstuskunsti erialal. Pedanik on kunstipublikule eelkõige tuntud rohkelt publitseeritud Tartu Kunstimuuseumi kogusse kuuluva, 1978. aastal valminud maali „Valgus elektrikilbil“ kaudu. Alustades aktiivset kunstnikutegevust 1970. aastate alguses, sattus Pedanik popkunsti esimese laine viimastesse hetkedesse ja hüperrealismi saabumise algusesse. Kuldsed kuuekümnendad olid lõppenud, Praha kevad oli alla surutud ja alanud olid pragmaatilised, tugevdatud kontrolliga ning purunenud illusioonidega 1970. aastad. Kehtivate kunsti- ja mõtlemiskaanonite kõrval pakkusid maalikunst ja hüperrealism enim mõtlemis- ja tegutsemisvabadust. Kasutades fotograafiale iseloomulikku ja tollal uuenduslikku käsitluslaadi, valmisid Pedaniku esimesed tehnitsistlikku tulevikuvisiooni ennustavad teosed – juba eelpool nimetatud „Valgus elektrikilbil“ (1978) ja „Trükitud skeem I-II“ (1977), mis kuulub Tallinna Kunstihoone Fondi kogusse.  
Pärast kahekümne aasta pikkust näitusetegevusest eemalolekut toimus 2010. aasta märtsis Tallinna Linnagaleriis Urmas Pedaniku isiknäitus „Vaated“, kus Pedanik esitles linnavaateid 1970. ja 1980. aastatest, kõrvutades neid suurendatud tehismaastike – arvutite emaplaatide ja mikroskeemidega. Avatav näitus „Ruumid“ jätkab juba veerand sajandit tagasi alustatud seeriat. Pedanik portreteerib arvutisisemustest pärinevaid tehismaastikke, kus lambid ja transistorid vormuvad kõrg- ja tööstushooneteks ning mikroskeemid moodustavad oskuslikult planeeritud infrastruktuure. Kummatigi ei iseloomusta Pedaniku poolt jäädvustatud ruume industriaalmaastikele omane külmus ja eemalolek ning vaoshoitud agressiivsus, vaid jätkuv 1970. aastate alguses loodud tulevikuvisiooni ootus.   

Näitus jääb avatuks kuni 2. jaanuarini 2012.
Näitust toetab Eesti Kultuurkapital. 

No comments: